Föregående sida Nästa sida

 

 

Måndagen den 19/12 2005
Avresa från Haverdal kl. 08.50 för resa till Spanien.
Resan går via Öresundsbron med paus utanför Langeskov på Fyn och vidare över Storabältbron.
Nästa stopp blir i Flensburg för tankning av diesel på Citti (lågprismack utanför köpcentrat 1,07 EUR/lit.).
Det har nu blivit eftermiddag och tiden och milen rullar på. Framåt 17.30 stannar vi utanför Bremen för att laga till och äta lite mat.
Färden går sedan vidare på tyska Autobahn till Köln där det är dags att tanka igen. Denna gång kör vi in på ett Autohof som ligger lite vid sidan om motorvägen och dieseln är lite billigare här än på Autobahn. Betydligt lugnare också, man slipper alla personbilar, här håller bara lastbilar till.
Efter diverse felkörning kommer vi så småningom till  Zulpich. Ställplatsen var väl skyltad och vi hittade lätt trots att det var mörkt. Denna  ställplats är gratis. Det finns möjlighet att tömma spillvatten och toa här. Första dagen till ända 114 mil på 14 timmar.

 

Tisdagen den 20/12 2005
Avresa kl. 09.20. Färden går vidare till Frankrike via Luxemburg. I Luxemburg tankade vi diesel hyfsat billigt (0,874 EUR/lit.).
Resan genom Frankrike hade vi planerat att inte köra några betalvägar utan hålla oss till de nationella vägarna.
Efter att ha passerat Luxemburg åkte vi motorvägen ner till Nancy, där den är gratis. I Nancy finns det två möjligheter att komma på N74, det första är att köra söderut  A330 sedan ta av mot N74 vilket vi valde, det andra är att köra mot Toul och betalstationen där och svänga ner på N74.
När man kör nationella vägarna får man räkna med att det tar lång tid att passera städerna dagtid. Vi märkte detta först i Dijon, det tog knappt en timme. Efter en ort som heter Chagny svänger vi av på N6 mot Lyon.
Innan vi kom fram till Lyon körde vi upp på motorvägen i Limonest. Därifrån körde vi motorvägen genom Lyon.
Framåt 21-tiden är det dags för matpaus i Dardilly utanför Lyon.
Sedan fortsatte vi motorvägen till Vienne där vi åter tog av på nationella vägar, denna gång är det N7.
Det börjar bli sent och vi letar efter en ställplats i en ort som heter Beausamblant, den ligger utmed N7. Platsen var lätt att hitta trots att det var mörkt. Byn är liten och där finns en skylt på huvudgatan som visar var ställplatsen ligger. Även här finns möjlighet att tömma spillvatten och toa. Vatten finns också, men bara under den varma tiden på året. Nu var det minusgrader och vattnet avstängt, men avloppet fungerade. 78 mil på 14 timmar.

 

Onsdagen den 21/12 2005
Avresa kl 09.10. Vi fortsätter N7 ner genom Rhone-dalen. För att slippa köra rakt igenom Valence kan man köra runt på E713. Vi gjorde inte det utan körde N7 genom Valence, vilket inte tog så lång tid som vi trodde.
Färden fortsatte på N7 till Montelimar, där vägen går runt staden. Efter Montelimar var det meningen att vi skulle kör N86 till Nimes, men vi missade var vi skulle ta av så vi fortsatte på N7 mot Avignon. Det blev förmodligen en omväg för det tog ganska lång tid och speciellt att komma runt Avignon.
Sedan var det raka vägen mot Remoulins var kom vi fram till N86 och därefter mot Nimes. Där bytte vi till D135 för vidare färd mot Montpellier. Innan Monpellier byter vägen nr till N113 och den följde vi till motorvägen A9 förbi Montpellier och när betalvägen började svängde vi av på N113 igen och körde dennaa till Beziers.
I Beziers tog vi av på väg N9 som vi följde till spanska gränsen. Där börjar N11 som vi följde vidare i Spanien. Vi stannade i La Jonquera för att tanka och äta middag vid 20-tiden. Dieselpriset i Spanien 0,939 EUR/lit.
Efter middagen fortsatte vi mot Barcelona. Vi beslutade att ta oss förbi Barcelona på kvällen för att slippa för mycket trafik. Vi fortsatte N11 till avfarten mot motorvägen vi La Selva. Tidigare år har vi kört N11 via kusten och genom Barcelona, men det är mycket krokigt och tar lång tid, därför kör vi motorvägen runt Barcelona. Det kostade 6,35 EUR, men det är värt det.
I Vilafranca del Penedés tar vi av på N340 och funderar på var vi ska övernatta någonstans. Det blev en krokig väg ner till Vilanova i la Geltrú, där vi visste att det fanns en parkeringsplats för lastbilar och bussar. Där stannade vi över natten. 70 mil på 14 timmar.

 

Torsdag 22/12 2005
Avresa kl. 09.10. Vi körde C31 ut mot N340 riktning Tarragona. De nationella vägarna i Spanien är överlag bättre än i Frankrike, men man får räkna med att vägen gör igenom många byar där det är 50 km/tim. och många rondeller.

 

 

Vi körde N340 ner till Valencia. På en del vägsträckor har man byggt ut vägen till Autovia (gratis motorväg) med nummer A7.
Innan Valencia i Sagunto lämnade ni N340 för att köra upp på motorvägen (Autopista) förbi Valencia. Motorvägen går runt Valencia och vid avfarten Interior tar vi av N340 igen. Även här har man byggt en ny fin motorväg som är gratis. Den heter efter ett tag N430. Vi svänger sedan av mot Alicante och kommer upp på ytterligare en lika bra motorväg N330, vilken vi följer ner till A7 mot Alicante.
Vi svänger av mot flygplatsen för vi har bestämt oss för att åka till Santa Pola, där det skall vara bra att frikampa. Körde N332 utmed kusten till Santa Pola. Vi hade läst att det gick bra att stå på strandpromenaden, men där stod inga bilar. Däremot var där ett tiotal bilar utanför småbåtshamnen så där tog vi plats. 53 mil på 8 timmar. Det var alltså fortfarande ljust när vi kom fram.
Nu hade vi kört 316 mil till vårt första delmål.
Tillbaka till föregående sida Till nästa sida